Skip to main content

Factsheet

  • Naam: Jasper Visscher
  • Leeftijd: 37 jaar
  • Beroep: strategy consultant
  • Burgerlijke staat: getrouwd met Merel (2 kinderen Berend 4, Roemer 1)
  • Auto: Porsche 911 T Targa
  • Bouwjaar: 1970
  • Kleur: Rood
  • Motor: 2.2 T
  • Bijzonderheid:  Comfort pakket (S bumpers, stootranden en dorpels, S instrumenten, gouden letters op de motorkap, leren stuur en Fuchs velgen)

 

Vanaf mijn jeugd heb ik al een grote liefde gehad voor het merk Porsche en in het bijzonder de 911. Tijdens mijn studie in Delft was één van onze favoriete uitjes om naar Joop Stolze in de Lier te rijden en daar te dromen van een eigen 911. Op straat in Delft zag ik in die tijd een prachtige staalblauwe Targa staan uit 68. Toen ik de combinatie van het blauw met de roestvrij stalen rol beugel zag was het voor mij duidelijk ik wilde ook een oude Targa. In de jaren na mijn studie woonde ik in Den Haag en Utrecht en de binnenstad is geen plaats voor een hobby auto, maar in die tijd bleef ik mijn spaarrekening wel trouw het Porschefonds noemen. Toen we besloten naar Heemstede te gaan verhuizen stond een garage dan ook hoog op mijn wensen lijstje tijdens onze huizenjacht. En niet lang nadat we verhuisd waren begon mijn zoektocht naar pre-impact Targa. Naast de Porsche Bijbel van Peter Morgan heb ik om aan informatie te komen veel gelezen op het Porscheforum en op de site van Pelican Parts. Daarnaast ook snel aspirant-lid geworden van onze mooie club en de verschillende technische artikelen op de site gelezen. Het beeld van mijn droomauto werd steeds duidelijker. Als enthousiast sleutelaar wilde ik een project auto, maar hij moest wel rijden, zodat ik er wel direct van kon genieten. Ik wilde ook een motor met carburateurs omdat ik die techniek beter begrijp dan de mechanische injectie.

In mijn zoektocht heb ik gekeken bij particulieren, specialisten en op internet. Een aankoop via E-bay uit de VS vond ik een te groot risico, maar uiteindelijk heb ik mijn auto gevonden bij een particulier die dit risico wel had aangedurfd en twee auto’s uit Californië had laten overkomen. Hierdoor kon ik gewoon in Nederland een aankoopkeuring laten uitvoeren. Uit deze keuring kwam een waslijst met gebreken, maar ook de conclusie dat het een goede harde basis was voor een restauratie. Dus eind 2009 werd ik de trotse eigenaar van een echte Porsche 911. De auto is toen opgehaald door Renntech uit Steenwijk om daar gedurende de winter rijklaar gemaakt te worden. Mijn eerste doel was om de auto technisch in orde en veilig te krijgen. Het onderstel en de remmen zijn totaal gereviseerd en de plaatdelen van de tankdrager zijn vervangen. De motor is uit de auto gehaald om de kettingspanners te vervangen door hydraulische en de koppeling is vervangen. Daarnaast zijn de carburateurs gereviseerd, is het plaatwerk gecoat en alles schoongemaakt, zodat de motor er ook weer fris uitzag. Tot slot als slagroom op de taart zijn er SSI warmte wisselaars en een RVS Dansk demper gemonteerd. Gedurende deze winter ben ik regelmatig naar Steenwijk gereden om mee te sleutelen, hoewel ik me vooral heb bezig gehouden met de cosmetische kant en het monteren van wat eenvoudige onderdelen was het voor mij toch erg belangrijk en leerzaam om van dichtbij het hele project mee te maken.

In het voorjaar was het dan zover. De afspraak bij de RDW in Heerenveen was gemaakt voor in import keuring. Echter een dag van te voren bleek er een grote benzine plas onder mijn auto te liggen. De brandstof pomp was lek en ik moest met spoed een nieuwe vinden. Een originele Bosch pomp bleek een gouden speld in een hooiberg te zijn, maar via internet kwam ik erachter dat er een goede vervanging bleek te zijn van Pierburg. Deze heb ik nog net voor sluitingstijd kunnen kopen bij een automaterialen zaak en de volgende ochtend ben ik vroeg naar Renntech vertrokken om de pomp te vervangen zodat ik toch naar de keuring kon. De tocht van Steenwijk naar Heerenveen waren voor mij de eerste kilometers in mijn eigen Porsche en het geluk kon niet op toen de auto met vlag en wimpel door de keuring kwam en dus eindelijk met mij mee naar huis kon.

Een mooie zomer met veel leuke tochtjes volgde. Ik vond het fantastisch om rond te rijden met mijn vrouw naast me en ons zoontje van 1 in zijn Porsche stoeltje achterin. Mooi weer was echter nog wel essentieel voor deze tochtjes van het Targa dak was niet zo goed meer. En zo volgt vanzelf het volgende winter project. Ik heb het Targa dak door Rovako uit Pijnacker uit elkaar laten halen om zelf het frame op te knappen. Vervolgens heb ik het frame met een waslijst aan schroefjes, haakjes en dopjes samen met de auto teruggebracht naar Pijnacker waar het dak geheel als nieuw is opgebouwd. Essentieel is het hierbij dat het afpassen gebeurd op de auto zodat het dak perfect sluit. Met als resultaat dat ik nu ook hard kon rijden met het dakje erop zonder doof te worden. Tijdens deze winter heb ik zelf in mijn garage de Fuchs velgen opgeknapt.

Dit is een beetje het ritme dat ik wil vervolgen, in de zomer rijden en in de winter klussen. De volgende winter was het interieur aan de beurt. Stuur verstuurd naar Duitsland, tellers naar België en de stoelen naar Twente. Het interieur was in de VS helemaal beplakt met een soort bitumen deze heb ik verwijderd en het interieur met een stuk tapijt van een tijdelijk bekleding voorzien. Een echt passende tapijt set komt er pas als ik de auto opnieuw laat spuiten, maar dat staat voorlopig nog niet in de planning.

Na de technische dag vorig jaar bij Edwin Lammertink bleek dat ik op het tochtje Heemstede - Enter en weer terug toch meer dan een liter olie had verbruikt. Het viel mij ook al op dat het niet leuk was om achter mij te rijden, want bij het afremmen op de motor was de blauwe walm vreselijk. Dus het nieuwe winterplan was geboren: een volledige motorrevisie. Ik heb eerst het boek “How to rebuild your Porsche engine” van Wayne Dempsey gekocht en een paar keer gelezen en informatie ingewonnen bij clubleden Hessel Roukema en Dennis Vlaam, die beiden zelf al een motorrevisie hadden uitgevoerd. Ik sleutel graag maar voor deze klus was toch wel wat moed nodig om het aan te pakken. Mijn vrouw was hoog zwanger van onze tweede en ik had haar plechtig beloofd nog niet te beginnen voordat de baby er was. En deze tijd heb ik gevuld met het verzamelen van de juiste materialen om de klus goed te kunnen uitvoeren. Toen onze tweede zoon was geboren duurde het maar twee weken voordat ik samen met Hessel op een hele koude dag de motor uit de auto heb gehaald en heb opgehangen in de motorbok. Deze heb ik samen met het benodigde speciale gereedschap van Hessel en Dennis kunnen lenen.

Na de demontage zijn de verschillende delen beoordeeld door van Rijn motorenrevisie bij mij om de hoek in Cruquius. Het goede was dat de meeste interne onderdelen in nieuw staat waren, maar omdat de 2.2 een magnesium carter heeft moest deze wel opnieuw worden gevlakt en gelijnboord. De maatvoering van de zuigers en cilinders was ver buiten de limiet en dus ben ik op zoek gegaan naar een nieuwe set. Uiteindelijk heb ik originele Mahle T cilinders gekocht met S zuigers. Dit samen met heel veel andere onderdelen opgehaald uit Duitsland en toen kon de opbouw weer beginnen. Het opbouwen viel mij erg mee. Het boek van Dempsey biedt een duidelijke stap voor stap handleiding met heel veel foto’s. Toen het shortblok weer dichtzat waren de koppen ook klaar en kon ik het blok verder afbouwen. Het ging erg soepel en zelfs het op tijd zetten van de nokkenassen was snel gedaan met de hulp van Hessel. Niet veel later heb ik de motor met behulp van een paar vrienden teruggeplaatst in de auto. De volgende dag was het spannende moment van de eerste start. Ook dit ging wonderbaarlijk goed en dezelfde dag heb ik alweer een stukje gereden. Toen wist ik nog niet dat deze soepele start uiteindelijk zou leiden tot een minder goed vervolg. Al na 50 km rijden hoorde ik een steeds luider kloppend geluid. Dat was een grote teleurstelling. Ik twijfelde ernstig of ik alles wel nauwkeurig had gemonteerd, met de juiste aanhaal momenten of dat ik een andere fout had gemaakt. Ik heb toen alle mogelijke oorzaken bekeken die je in eerste instantie verdenkt, maar helaas geen oorzaak kunnen vinden. Naar veel overleg met verschillende hulplijnen heb ik toen toch weer het blok uit de auto gehaald om er achter te komen dat één van de gloednieuwe zuigers was vast gelopen in de cilinder. Vervolgens heb ik veel mensen geraadpleegd over mogelijke oorzaken. Bij de technische dag afgelopen november sprak met een aantal clubleden die opmerkten dat er toch wel erg veel speling zat tussen de beschadigde zuiger en cilinder. Ik heb de zuiger en cilinder teruggestuurd naar mijn leverancier in Duitsland en die bevestigde dit vermoeden. Er is waarschijnlijk iets fout gegaan bij de productie van de zuiger. Op dit moment is de garantie zaak lopende en ben ik nog in afwachting van een nieuwe zuiger en cilinder. Hopelijk worden ze snel geleverd zodat ik dit voorjaar weer kan rijden en eindelijk eens meedoen aan een rit met de club, want hoewel ik het sleutelen erg leuk vind, is mijn doel altijd geweest om ook lekker te kunnen rijden en nu ook met mijn jongste zoon in het zitje.